De kunst van het kiezen

Het huidige Nederlandse politieke landschap is onoverzichtelijk, verkiezingsprogramma’s zijn nagenoeg inwisselbaar en het is voor de kiezer steeds lastiger om het onderscheid tussen de partijen te zien. Er is maar één oplossing: politieke partijen moeten op zoek naar een helder en onderscheidend why.

Omschrijving

Elke partij kan de verkiezingen winnen

Het huidige Nederlandse politieke landschap is onoverzichtelijk, verkiezingsprogramma’s zijn nagenoeg inwisselbaar en het is voor de kiezer steeds lastiger om het onderscheid tussen de partijen te zien. Er is maar één oplossing: politieke partijen moeten op zoek naar een helder en onderscheidend why. De partijen moeten zichzelf onmisbaar maken en daaraan kan denken en doen als een merk veel bijdragen – want stel dat de PvdA denkt als de HEMA, D66 als Nike en de PVV als Unox …

Merkdeskundige Marc Oosterhout analyseert in De kunst van het kiezen de zeven grootste partijen van Nederland, geeft een kritisch oordeel over hun kernboodschap en idealen, en voorziet de partijen van een bruikbaar advies voor hun merk- en communicatiestrategie. Tot slot schetst hij onder het motto `meer democratie met minder partijen’ het voor de kiezer ideale politieke landschap.

Prominenten uit de politiek – Roger van Boxtel, Femke Halsema, Jan Kees de Jager, Tiny Kox, Ed Nijpels, Felix Rottenberg, Gerrit Voerman en Jack de Vries – werken mee aan het boek en geven hun, soms tegendraadse, mening.
* Welke politieke partij is nu echt onmisbaar in Nederland? En hoe bereik je dat?

* Met een scherpe blik, zonder politieke voorkeur geschreven

*Voor alle kiezers, politici, journalisten en andere politiek geëngageerden

Bestel nuOver de auteur

 

`Politiek is irrationeel. Totaal onvoorspelbaar. Dat maakt de vergelijking met merken onmogelijk.’ – Felix Rottenberg

`Links of rechts bestaat niet voor D66. Wij zoeken naar nieuwe oplossingen.’  –  Roger van Boxtel

`Vrijwel elke partij creëert haar verkiezingsprogramma rondom een grote middengroep. Daarom onderscheiden ze  zich niet meer.’ – Tiny Kox

`Minder partijen zou beter zijn, omdat alle progressieve partijen vooral met elkaar concurreren.’ – Femke Halsema

 

Marc Oosterhout

Marc Oosterhout is merkstrateeg en mede-oprichter van N=5, het grootste onafhankelijke reclamebureau van Nederland. N=5 is verantwoordelijk voor campagnes van toonaangevende merken als NS, KPN, ABN AMRO en Telfort. Marc studeerde communicatiewetenschappen en economie. Eerder schreef hij Ondernemende types – Ondernemers zijn net mensen en Power Brands – De zeven onwrikbare principes van het nieuwe merkdenken. Hij verschijnt met regelmaat in de media.

 

Informatie

Titel De kunst van het kiezen
Ondertitel Elke partij kan de verkiezingen winnen
Auteur Marc Oosterhout
Druk 1e
Prijs € 19,95
Formaat 15 × 23 cm
Uitvoering paperback, kleur op snee
Omvang 320 pagina's
Illustraties zwart-witfoto's
Omslagontwerp Geurt van Donkelaar
Verschijnt/verschenen januari 2017
NUR 754,802
ISBN 978 90 8803 086 4
Genre Geschiedenis & actualiteit
    << terug